Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu en het laatste nieuws!

MELD JE AAN
Popeye

Nitraat, een stof die onder meer in spinazie zit, kan je sportprestaties verbeteren.

Veel kinderen zijn opgegroeid met het idee dat je van spinazie groot een sterk wordt. Net als Popeye! Deze tekenfilmheld slurpte hele blikken spinazie leeg, omdat het enorm veel ijzer zou bevatten. Wat nodig is voor de aanmaak van rode bloedcellen. Helaas bleek dit idee van supergezonde spinazie later te zijn gebaseerd op een rekenfoutje: het bevat niet meer ijzer dan andere groentes. Maar misschien wordt het tijd voor een klein beetje eerherstel. Wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat nitraat, een stof die wel in erg hoge dosering voorkomt in de groene bladgroente, de sportprestaties van proefpersonen verbetert. Dat staat in de nieuwste editie van het blad Cell Metabolism.

Zweedse onderzoekers gaven proefpersonen drie dagen lang pilletjes met nitraat erin. Als ze hierna op een hometrainer moesten fietsen, presteerden ze beter dan voor ze de pilletjes kregen. Uit metingen bleek dat ze minder zuurstof nodig hadden bij dezelfde inspanning als voorheen. En toen de wetenschappers het bloed van de proefpersonen gingen onderzoeken, ontdekten zij dat dit kwam doordat de mitochondriën (de energiefabriekjes in cellen) bij mensen die nitraatpilletjes kregen beter werkten. Hoe dat precies komt weten ze nog niet.

En dit allemaal terwijl lang werd gedacht dat nitraat geen enkele biologische functie heeft. Sterker nog, de aanwezigheid van nitraat in spinazie is de reden waarom vroeger werd gewaarschuwd dat je deze groente beter geen tweede keer kunt opwarmen. In grotere hoeveelheden is nitraat, en de afgeleide stof nitriet, giftig. De wetenschappers waarschuwen daarom ook dat mensen nu niet zomaar zelf nitraatpillen moeten gaan slikken om hun sportprestaties te verbeteren. Je kunt maar beter gewoon regelmatig groente eten. Andere groenten dan spinazie die veel nitraat bevatten zijn onder meer rode bieten, andijvie en venkel. Maar ook voor al deze groenten geldt: eet ze wel met mate, zodat je niet te veel nitraat binnenkrijgt.