Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu en het laatste nieuws!

MELD JE AAN
pacman

Hoe kan een computer leren zoals een pas geboren baby? Google DeepMind probeert dat voor elkaar te krijgen. En met computerspellen is dat ook al gelukt.

Een computeralgoritme van Google DeepMind leerde zonder enige voorkennis 49 klassieke Atari-computerspellen zoals PacMan en Space Invaders spelen. Eén rekenrecept voor verschillende soorten spellen, dat is bijzonder.

Doel van DeepMind is het ontrafelen van het ‘raadsel’ intelligentie. In 2014 kocht Google voor zo’n zeshonderd miljoen euro het bedrijf DeepMind, dat in 2011 in Londen was opgericht. De eerste wetenschappelijk medewerker van DeepMind was de Nederlandse informaticus Daan Wierstra.

Bennie Mols interviewde Daan Wierstra tijdens een symposium over kunstmatige intelligentie in Nijmegen en vertelde er in De Kennis van Nu over. Daan Wierstra zelf komt ook uitgebreid aan het woord.

Beluister het gesprek dat presentatrice Karin van den Boogaert en Bennie Mols hadden naar aanleiding van de interviewfragmenten met Daan Wierstra.
Ook filosoof Wouter Kusters komt even aan het woord. Hij was de hoofdgast van het programma naar aanleiding van zijn boek ‘Filosofie van de Waanzin’.