Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu en het laatste nieuws!

MELD JE AAN
sociaal netwerk

Binnen een sociaal netwerk heb je twee typen deelnemers: degenen die invloed uitoefenen en degenen die daar ontvankelijk voor zijn. Hoe ouder je bent, hoe meer invloed je uitoefent en vrouwen hebben meer invloed op mannen dan op elkaar, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

‘Deel dit bericht als je wilt dat het zielige jongetje met een dodelijke hartaandoening zo snel mogelijk behandeld wordt’. Alsof de arts de shares en de likes bijhoudt en aan de hand daarvan over het leven van zijn patiëntje beslist. Toch zie je dit soort berichten af en toe voorbijkomen op Facebook. En gek genoeg worden ze gedeeld. Sommige mensen zijn blijkbaar veel ontvankelijker voor dit soort berichten dan anderen.

Volgens Sinan Aral en Dylan Walker, twee Amerikaanse onderzoekers die hun resultaten deze week in Science publiceren, valt er een hoop af te lezen aan hoe willekeurige gebruikers informatie delen binnen een sociaal netwerk. Ze zetten een experiment op binnen Facebook, het sociale netwerk met ruim 900 miljoen gebruikers. Ongeveer 7,5 duizend gebruikers installeerden een app (verkregen via advertenties op de website van Facebook) waarmee ze via het sociale netwerk informatie en hun mening over films, acteurs en regisseurs konden delen.

Het onderzoek
De app werkt als volgt: elke keer als een proefpersoon het gebruikt, wordt er naar een willekeurig aantal vrienden een berichtje gestuurd. In dit berichtje staat wat de proefpersoon bijvoorbeeld vindt van een acteur, of welke waardering hij/zij de film geeft. Neemt een facebookcontact die mening of waardering over, of installeert hij de app ook, dan is er sprake van ontvankelijkheid en invloed. Hoe meer contacten die ontvankelijkheid tonen, hoe meer invloed de proefpersoon binnen zijn of haar netwerk heeft. Door de berichtjes naar willekeurige contacten te sturen, wordt invloed op basis van gezamenlijke interesses geminimaliseerd.

In 44 dagen tijd werden vanuit de 7,5 duizend proefpersonen ruim veertigduizend keer een verzameling berichtjes verstuurd. Het volledige onderzoeksveld (de proefpersonen en hun vrienden) besloeg op die manier ongeveer 1,3 miljoen gebruikers. De proefpersonen kregen bijna duizend andere gebruikers zo ver om ook de app te installeren.

Niets spannends
Erg verrassend waren de resultaten niet, maar Aral en Walker trekken een hoop conclusies. Komt-ie. De meesten zijn niet tegelijk ontvankelijk of beïnvloedbaar, het lijkt bijna altijd één van beiden te zijn. Wanneer je de dertig passeert, oefen je meer invloed uit en ben je minder ontvankelijk voor de invloed van anderen. Heb je een relatie? Dan ben je erg ontvankelijk. Getrouwde mensen en singles zijn dat weer niet. De meeste invloed heb je op je leeftijdsgenoten en op contacten die jonger zijn dan jij. Vrouwen hebben weinig invloed op elkaar, maar tussen andere sekse-combinaties (man-man, man-vrouw en andersom) zit geen verschil.

Waarom en hoe?
Maar waarom is iemand die getrouwd is minder ontvankelijk? Zou dat met de leeftijd te maken hebben? Of heeft dat te maken met je sociale netwerk? Misschien is het sociale netwerk van een dertig plusser wel heel anders dan die van een achttienjarige student. De resultaten die uit dit onderzoek komen lijken aannemelijk, maar de ‘waarom’ en ‘hoe’ blijven helaas achterwege.