Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu en het laatste nieuws!

MELD JE AAN
hardlopen op blote voeten

Als de enkel van de hardloper bij het neerkomen van de voet teveel naar binnen of buiten zwikt, moet de zool van de schoen dat corrigeren. Althans, dat is het verkooppraatje voor dure hardloopschoenen. Het klopt niet.

In de meer pretentieuze sportwinkel laten ze je niet zomaar een paar loopschoenen aanschaffen. Eerst willen ze de zolen van je vorige loopschoenen bekijken, of een filmpje maken van de manier waarop je je voeten neerzet bij het hardlopen. Veel hardlopers hebben volgens de verkoper namelijk een probleem met hun pronatie: de mate waarin je voet naar binnen kantelt als die op de grond neerkomt. Als je overproneert heb je volgens hem schoenen nodig met een speciale, asymmetrische ondersteuning in de zool, als je te weinig proneert – supinatie – idem dito, anders krijg je blessures.

Proneren/supineren
Dikdoenerij, blijkt uit onderzoek van Aarhus University en Ida Buist van het University Medical Center Groningen. Bijna duizend gezonde, beginnende hardlopers, onderverdeeld in vijf categorieën van sterk pronerend, via neutraal tot sterk supinerend, kregen allemaal dezelfde, neutrale hardloopschoen en een GPS-armband verstrekt. In het jaar daarna werd van alle hardlopers precies geregistreerd hoeveel kilometers ze maakten en welke blessures ze opliepen. Hun beloning was, dat ze de schoenen en armband mochten houden als ze dat jaar minstens 52 keer trainden.

Zo bleek ten eerste hoe gezond hardlopen wel niet is: 252 van de 927 lopers kregen een blessure die rechtstreeks met hardlopen samenhing, gemiddeld na een stuk of veertig trainingen. Maar het maakte niets uit of je proneerde, supineerde of neutraal liep. De proneerders kregen zelfs iets minder vaak een blessure dan de neutralen, en die net zo vaak als de supineerders.
Ook wel onthullend was het totaal aan kilometers dat de 927 lopers in het eerste jaar maakten: 163.400. Gemiddeld trainde een hardloper dus maar 3,4 kilometer per week.
Zelfs een beginneling is daar in 20 minuten mee klaar. Mensen hebben sterk de neiging om dingen te zeggen als 'ik loop drie keer per week een uur hard', terwijl dat is wat ze hoogstens doen in een week dat alles meezit, inclusief al dat – eveneens zinloze – rekken, rare huppeltjes en wandelpauzes.

Verkooppraatjes
In eerder, kleinschaliger onderzoek, waarbij proneerders corrigerende inlegzolen kregen, waren al aanwijzingen gevonden dat dit juist meer blessures veroorzaakt. Op hardloop-websites zijn ook allerlei anecdotes te vinden van hardlopers die pas na de overstap op anti-pronatieschoeisel last kregen van kuiten en enkels. De onderzoekers adviseren harlopers dan ook om de verkooppraatjes te negeren en gewoon neutrale hardloopschoenen te kopen. Die zijn doorgaans ook goedkoper.

Foot pronation is not associated with increased injury in novice runners wearing a neutral shoe, I. Buist e.a., British Journal of Sports Medicine, 13 juni 2013.