Nieuwsbrief

Blijf wekelijks op de hoogte van het beste uit De Kennis van Nu / Focus en het laatste nieuws!

MELD JE AAN
Hoe?Zo! Wetenschapscafé 24-09-2010

Jongeren nemen makkelijk risico’s, zijn slechte planners en hebben moeite met het maken van belangrijke keuzes.  Maar hoe komt dat eigenlijk? En waarom doorloopt de ene tiener fluitend zijn middelbare schoolperiode, terwijl de ander jaren moet zwoegen? Het antwoord ligt onder andere verscholen in het puberbrein. Jelle Jolles, hoogleraar Hersenen, Gedrag en Educatie aan de VU, geeft zijn visie op onderwijs en opvoeding vanuit de invalshoek van het brein en blaast zo het nature-nurture-debat nieuw leven in.

Jelle Jolles is hoogleraar Hersenen, Gedrag & Educatie: Educational Neuropsychology. Tevens is hij directeur van LEARN!, het Interfacultaire Research Instituut op het gebied van Educatie en van het Centrum Brein & Leren. Een belangrijke kern van zijn onderzoeks en organisatorische werkzaamheden heeft betrekking op de neuropsychologische ontwikkeling en veroudering.

In het forum: Martijn van Calmthout, Chef Wetenschap Volkskrant, Bennie Mols, freelance wetenschapsjournalist, en Maarten Keulemans, hoofdredacteur bij Natuurwetenschap en Techniek.

In de kettingvraag: hoe ontstaat het Noorderlicht?